Subject: Re: Feature request page down?
From: Peter Favrholdt (pfavr_at_how.dk)
Date: 2002-11-22

On Fri, 22 Nov 2002, Björn Stenberg wrote:

> We download the request database from Sourceforge every few hours.
> Apparently one such download failed.

Great, the reason for me asking is, I just mailed a short "article" to a
Danish newspaper (Ingeniøren) describing what a wonderful thing RockBox
is!

The article is a reply to somebody criticizing open source for having "bad
quality and lousy feature management"(!) I think RockBox is an excellent
example of the very efficient management of bugs and feature-requests. I
personally find the RockBox feature-request list very impressive: a task
no "normal" company would even bother doing (not to say actually go about
implementing the requests).

I'm not going to translate the letter from Danish to English, but for
those of you who understand Danish, the text is here:

--- snip ---

Af Peter Favrholdt
Odense

Open Source - Effektiv styring af fejlrettelser og brugerforslag

I Ingeniøren nr. 47 kan man læse Thomas Honoré Nielsen, der skriver at
"Det der mangler i Open Source systemet, er en metode til dels at
analysere behovene på, dels at sikre kvaliteten af arbejdet". Det er
imidlertid i modstrid med mine oplevelser: Open Source sikrer en meget høj
kvalitet og at der netop lyttes til brugernes ønsker. Dette sker
uafhængigt af om "det kan betale sig" i modsætning til proprietær
software, der altid er underlagt strenge tid- og penge-budgetter.

Som eksempel på dette kan jeg berette om min seneste teknokratiske
nyerhvervelse: en MP3-jukebox, af mærket Archos. Nyligt hjembragt var min
skuffelse stor da jeg fik tilsluttet et par gode hovedtelefoner; der var
en svag bippelip-sus-støj hele tiden, uafhængigt af om jeg spillede musik
eller ej (det hører med til historien at grunden til at jeg købte en
MP3-jukebox er at lyd-udgangen på min bærbare PC netop støjer slemt,
hvergang der flyttes på musen eller der læses fra harddisken).

Jeg brugte Google til at søge på nettet for at se om der var
produkt-anmeldelser der berettede om problemet, eller om det bare var en
"mandagsmodel". Jeg fandt flere ting, bl.a. en beskrivelse af hvordan man
laver en hardware-modifikation for at få bedre lydkvalitet og sendte en
mail til forfatteren hvor jeg spurgte om det mon ville løse mit problem
også. Efter fire timer kom et svar hvor han foreslog at jeg prøvede
"RockBox" der er en Open Source firmware til Archos.

Tre klik med musen og drag-n-drop af den downloadede fil, og vupti!
Jukeboxen kører et Open Source "operativsystem". Det bemærkelsesværdige er
at det løste problemet med støj! Iflg. open source udviklerne fordi der er
en fejl i den originale firmware som opdaterer displayet kontinuerligt.

Det er værd at bemærke at min jukebox blev leveret med den nyeste version
af Archos firmware (version 1.28), der faktisk er nyere end den man kan
downloade fra Archos hjemmeside (1.27d).

Man kan i øvrigt finde en meget udførlig liste over brugerønsker på
RockBox hjemmesiden: alt lige fra små ønsker som "jeg vil gerne kunne se
procent opladet mens den oplader" til større ting som: "jeg vil gerne
kunne downloade billeder fra mit digitalkamera".

Konklusionen er at Open Source virker, og jeg blev ændret fra at være
utilfreds kunde der var parat til at returnere produktet til at være glad
og tilfreds! (det interessante er så at firmaet Archos ikke på nogen måde
har hjulpet Open Source projektet, men at det udelukkende er blevet til
ved frivillige "nørders" arbejde).

Page was last modified "Jan 10 2012" The Rockbox Crew
aaa